Denne veiledningen er ikke skrevet av fagpersonell, men en konsulent hos Aspit.
Ta gjerne kontakt med oss på chatten nederst til høyre hvis du opplever feil med veiledningen eller har fått feil på rapport som følge av den.
Veiledningen vil ta deg gjennom grunnleggende informasjon som skal fylles ut i sammenheng med NPR rapport.
All informasjon er hentet inn fra Helsedirektoratet og dokumentasjon. Dokumentasjon kan lastes ned fra denne siden – Velg "XPR 56.0.1.5 Dokumentasjon (ZIP)"
OBS: Dokumentet over er for avanserte brukere. Hvis du trenger mer fordøyelig informasjon, besøk denne siden (Helsedirektoratet - Registreringsveileder for avtalespesialister)
Det anbefales at du tar deg tid til å lese godt gjennom hvis du er ny i programmet eller lurer på hvilke krav som gjelder for deg.
1.0 Vi begynner i Pasientkort ➜ Perioder i fanen "NPR"
Ved avslutning av pasient: Definer avslutningsdato i feltet "Dato:" under "Avslutning" og passende status under "Status:". Legg til dato i "Epikrise"-feltet og definer samtykke i "Samtykke"-feltet.
Tips: Hvis du setter avslutningsdato i Epikrise og sender denne, vil dato for avslutning og Epikrise automatisk fylles inn under "Avslutning", du velger dette i pop-up vindu som kommer når du sender Epikrise!
Under finner du en liste over alle påkrevde punkter. Beskrivelsen av punktene er definert basert på informasjon hentet fra Helsedirektoratets dokumentasjon for NPR melding.
Tips: Utfylling av undernevnte punkter kan settes opp som standard oppsett ved bruk av mal.
Sjekk artikkel under for veiledning til oppsett av dette:
Physica: https://support.physica.no/nb/articles/153211-oppsett-av-npr-mal
Psykbase: https://support.psykbase.no/nb/articles/153211-oppsett-av-npr-mal
1.1 Felt under NPR i perioder
Fagområde
Vanligvis Psykisk helsevern voksne/barn og unge
Omsorgsnivå
Legg til "Poliklinisk konsultasjon/kontakt"
Debitor
Trenger ikke å fylles ut hvis du har vanlig HELFO refusjon. Har du andre anbud eller lignende fyller du ut det som er relevant
Klassifikasjon/identifikasjon av finansieringsordninger med videre
Tilstand
Definer ut ifra hva som passer pasienten
"Tilstanden er diagnostisert tidligere"
Tilstanden skal være diagnostisert og gyldig fra henvisende enhet og / eller fastlege
Grunnlaget for å avgjøre om tilstanden er diagnostisert tidligere kan ligge i henvisningen, anamnese eller som opplysning fra pasienten
"Førstegangshenvisning, ny tilstand"
Fastsettes ved vurdering av mottatt henvisning
Fritt behandlingsvalg
Fylles ikke ut med mindre man har FBV-registrert klinikk og om pasient er henvist med fritt behandlingsvalg
Pasienten har
Fastsettes ved vurdering av henvisningen
Det skal gjøres en fullstendig registrering og rapportering av alle henvisninger som er vurdert etter pasientrettighetslovens § 2-2, inkludert de henvisninger som er vurdert til ikke å ha behov for helsehjelp i spesialisthelsetjenesten (kode 5)
Ansiennitetsdato
Ansiennitetsdato settes til første mottak av henvisning hos de som har henvist til deg. Dette står i henvisningen du får
Dato for mottak av henvisning/søknad ved helseforetaket. Mottaksdato benyttes for å beregne institusjonens/sykehusets interne ventetid
OBS: Ansiennitetsdato settes automatisk til samme dag som import av henvisning, dette feltet benyttes kun om pasienten har ansiennitet med samme tilstand før pasient henvises til deg
Henvisningsvurdering
Her setter du vurderingen til henvisningen du har mottatt
Utfall av vurderingen fylles ut når vurdering av henvisningen er utført
Henvisningstype
Defineres ut ifra henvisningstypen på mottatt henvisning
Henvist fra
Defineres ut ifra hvilken enhet avsender av henvisning er
Henvist til
Fylles ut dersom man viderehenviser pasienten
Ventetid sluttdato
Merk: Trenger bare fylles ut om pasienten har startet i behandling ved annen institusjon, og deretter viderehenvist til avtalespesialist
Sett ventetid sluttdato som vist i henvisning
Uttilstand
Definer ut ifra hva som gjelder pasienten
Vanligvis "Som levende"
Beskrivelse av pasientens tilstand ved utskrivning fra helseinstitusjonen
Lukkekode:
Fylles ut dersom pasient har fått utsatt behandling eller endt av andre grunnlag
1.2 Andre krav som gjelder (Pasient) for alle enheter som rapporterer til NPR
Tips: Bestill personregistersøk for å oppdatere pasientinformasjon som eksempelvis adresse fra personregisteret. Løsningen er kostnadsfri men krever NHN-tilknytning.
Følg artikkelen under:
Physica: https://intercom-help.eu/physica/nb/articles/146435-aktivering-av-personregistersok
Psykbase: https://intercom-help.eu/psykbase/nb/articles/146435-aktivering-av-personregistersok
Diagnose
For Psykisk helsevern skal systemet ICD-10 benyttes (ICD-10 BUP for barn, dette inkluderer akser).
Det skal ikke benyttes ICPC-2 ettersom dette er grunnlag for sletting av henvisningsperiode hos NPR
Det skal være minst en hovedtilstand (hoveddiagnose) med dato for/før første avtale
Merk: Hvis pasienten ikke har en diagnose som dekker hele behandlingsperioden (fra første avtale) vil det bli avvist av NPR
Eksempel: Hvis pasienten har første avtale 1.1.2022 skal det også være registrert en hoveddiagnose med samme dato
Fødselsnummer
D/H-nummer eller norsk fødselsnummer (11 siffer)
Adresse
Denne skal inneholde Gate, Sted og Kommunenummer
Kjønn
Mann/Kvinne
Vi har per i dag ikke "Uspesifisert" som kjønn
1.3 Vurdering og ventelistedato
Denne er spesielt viktig, datoer skrevet i "Vurdering og Venteliste" skal ikke overskride dato for oppstart eller avslutning av pasient.
Eksempelbilde under vil vise hvordan den blir satt opp riktig
Henvisning:
Henvisningsdato, Mottatt dato, Henviser (med tilknytning til NHN kontakt) og Henvisningsdiagnose
Disse datoene skal ikke være større dato enn venteliste dato ettersom man vil få feil på NPR tilbakemelding
1.4 Krav til enhet og bruker(e) som skal sende NPR
Naviger til Administrasjon ➜ Enhet for redigering av punktene under
Adresser
Fyll ut med full adresse
"Bydel" skal fylles ut hvis man bor i Oslo, Trondheim, eller Bergen
Kontaktinformasjon (NB: VIKTIG!)
Telefon: Fylles ut med mobilnummer
Oppgitt nummer må kunne motta SMS
Passord for åpning av tilbakemeldingsrapporten sendes til oppgitt nummer
Epost: Fylles ut med epost-adressen som tilbakemeldingsrapporten skal sendes til
OBS: Telefon og Epost som defineres i dette feltet vil også vises på EDI meldinger, brev, og andre lignende dokumenter. Bruk derfor jobb-telefonnummer og -epost.
1.4.1 Fyll ut følgende felter under Identifikasjon
Organisasjonsnummer:
Opererer man med 2 org.nr. (En hovedenhet, en underenhet) skal begge legges til
Hovedenhet: Bruk "Organisasjonsnummer"
Underenhet: Bruk "Organisasjonsnummer (Avdeling)"
Resh-ID
Her legger man inn Resh-ID tildelt sin enhet
Bestill her hvis du ikke har Resh-ID: Klikk her
Offentlig indikator for avdelinger
Kan fylles ut med samme kode som benyttes på avdelingskode
Avdelingskode (Tjenesteenhet)
Eksemplet under benytter kode 6050. Dette er koden for "Psykologi og Psykiatri" under Psykisk Helsevern.
Det er ikke sikkert denne koden stemmer overens med din enhet!
Eksempelvis bruker "Barn og unge" kode 7550
Avdelingskode (Fagenhet)
Se punkt over
NPR rapport
Merk: Andre punkter enn undernevnte skal ikke utfylles
Kontaktperson type:
Legg til "Teknisk produksjon"
1.4.2 Vi hopper videre til "Brukere" i Administrasjon
Kontaktinfo
Fyll ut for "Telefon" og "Epost"
Er man enbrukerklinikk legger man til det samme som ligger i "Enhet"
OBS: Telefon og Epost som defineres i dette feltet vil også vises på EDI meldinger, brev, og andre lignende dokumenter. Bruk derfor jobb-telefonnummer og -epost.
Identifikasjon
Fyll ut "Fødselsnummer" og "HPR-Nummer"
NPR Rapport
Fyll bare ut "Kontaktperson type:"
Psykisk Helsevern legger til: "Teknisk produksjon" og "Psykisk helsevern"
Somatikk fyller ut: "Teknisk produksjon"
Du er nå klar til innsending av NPR rapport!
Sjekk artikkelen under for veiledning på innsending av NPR rapport:
Psykbase: https://intercom-help.eu/psykbase/nb/articles/153210-sending-av-npr-rapport
Physica: https://intercom-help.eu/physica/nb/articles/153210-sending-av-npr-rapport
OBS: Vi minner om at det kan være feil/utdatert informasjon i artikkelen ettersom krav for NPR kan endre seg