Gå til hovedinnhold

Aktivering av Sentral Forskrivningsmodul (SFM)

Denne artikkelen går gjennom aktivering og administrasjon av Sentral Forskrivningsmodul.

Oppdatert denne uken

Før SFM kan aktiveres, må tilgang til SFM være bestilt. Dersom dette ikke allerede er gjort, følg anvisningene i artikkelen under:
[ Physica | Psykbase ] Klargjøre Sentral Forskrivningsmodul (SFM)

Del 1 av artikkelen går gjennom aktivering av virksomhet, mens del 2 går gjennom brukeradministrasjon.

Aktivering av virksomhet i SFM

  • Gå inn på Administrasjon->SFM Organisasjon.

  • Logg inn med HelseID når vinduet for dette dukker opp.

Det er 3 oppsett for aktivering av SFM Organisasjon:

  1. Ny virksomhet i ny instans - Dette er det mest brukte oppsettet og skal brukes av alle selvstendige organisasjoner som skal aktivere SFM for første gang.

  2. Ny virksomhet i eksisterende instans - Dette oppsettet brukes av organisasjoner som er en del av andre organisasjoner som allerede er i SFM, eller dersom organisasjonen er en underenhet.

  3. Fyll inn eksisterende konfigurasjon - Dette oppsettet brukes for de som kommer over fra et annet journalsystem og har aktiv oppføring i SFM fra før.

  1. Fyll inn virksomhetens Navn (1a), velg Virksomhetstype (1b), og legg inn din HER-Id ved å trykke på en ny linje under Identifikasjon (1c).

  2. Trykk på knappen til høyre for JournalId/SfmId. Det skal da legge seg inn en ID i det grå feltet. Pass på at punkt 1a, 1b og 1c i bildet over er fylt ut først.

    • Dersom du har valgt oppsett 2 eller 3, må journalId/SfmId kopieres fra hovedorganisasjon/gammelt journalsystem og limes inn i dette feltet i stedet. Knappen i JournalID/SfmId-feltet skal da ikke brukes.

  3. Trykk på Opprett. Opprettelsen kan ta noen sekunder - dersom du ser at programmet laster, ikke kryss ut vinduet, og vent til dette er ferdig.

  4. Når punktene over er fullført, vil "Aktiver SFM"-knappen bli tilgjengelig. Trykk på denne for å fullføre aktiveringen.

  5. "Oppdater SFM"-knappen brukes kun til oppdatering av adresse eller telefonnummer dersom dette er blitt endret inne på Administrasjon->Enhet i senere tid.

Endring/oppdatering av JournalID/SfmId i etterkant av at organisasjonen er opprettet kan by på problemer. Ta kontakt med kundestøtte dersom du trenger å gjøre noe med denne i etterkant av opprettelsen.

Svarte dette på spørsmålet?